måndag 22 mars 2010

Viljan är stark

Idag så har vi haft en riktigt fin dag så efter att avslutat mitt nattpass så såg jag direkt att det skulle bli en fin dag. Gryningen var vacker, solen strålade så sömnen fick strypa lite på foten idag för att jag skulle hinna njuta lite av det fina vårvädret som skulle bjudas på idag. Så på fm så kastade jag mig upp och ut och tog med kamera, trädgårdsdagbok och penna.

Lite städning i trädgården har jag gjort idag och med förväntan så har ajg petat lite och krypit på alla 4 för att se vad som händer för visst händer det saker, det ganksa så fort nu. +7 grader har gjort att mesta dels av snön är borta och fram kommer gräsmattan och rabatterna.

Vid dammen så händer det saker, det är väl där dom största förändringarna ligger. Vintern har gått hårt åt dammen och 5 döda fiskar har jag fått fiska upp ur dammen :( , men växterna har klarat sig desto bättre funkiorna är på väg upp likaså veronikan. Har klippt bort avbrutna grena rpå syrenbuddlejan, den börjar nu få lite storlek endast den vita är lite klen men dom brukar ju vara lite kinkiare.

Irisen kämpar tappert mot snön, sakta kämpar den sig upp mot solens värmande strålar.......

aklejbladen börjar komma upp.....

Kan inte namnet p åden men den är dubbel och svart och en rikitg stilig sak, till min stora glädje så har jag sett en fler aklejblad 40 cm ifrån dom andra så ajg hoppas att det är en förökning p ådens varta elelr så kanske bara kanske överlevde den böåa som jag grävde upp hos pappa. Där har jag lite planer på att ändra lite och gräva om i det område där aklejan står finns iris men dom har inte blommat på många år så dom åker nog upp ur jorden och ner kommer något annat håller på att fundera ut lite olika växter som kan tänkas göra aklejan sällskap.

Tulpanbladen har kommit upp en bit....

Det är så spännande att gå runt och kolla vad som kommer upp, vilka förändringar som ska ske. Har plöjt mig igenom 4 trädgårdsböcker nu och det känns lite som att huvet ska sprängas av alla ideer, som ploppar upp. Skulle vilja sätta några fler rosbuskar i trädgården och jag har en Mme Plantier som jag inte tror överlevde sin flytt när vi la muren på framsidan i våras, men jag har sett lite blad och några knoppar så kanske har den överlevt men för säkerhets skull så får det bli att investera i en till och gräva ner den är ju så ljuvlig och doftar så gott & i renaste vitt. Lånade hem en bok om rosor " Rosor för förnuft och känsla" den satte verkligen igång rosbegäret ännu mer men en ros som jag blev lite sugen på är " Diamant", jag funderar på att sätta den i kruka. Rosen "Icebeger" finns som klättervariant och det går även att stamam up pden så kanske ger jag mig på ett försök att stamma upp den, har en i entrerabatten,och den är så ljuvlig.


Syrenen står i sprängfulla knoppar, det är en fröjd när dom blommar. Jag skulle vilja plantera in lite fler träd också men jag har så svårt att välja vad. Ska det vara fruktträd eller någon lönn av någon sort. På önskelistan står ialla fall ett japanskt körsbärsträd och magnolia. När vi började anlägga trädgården så ville jag inte ha några fruktträn för alla getingar vilka jag inte gillar men dras blommning är ju så underbar, frukten att kunna plocka in från trädgården och göra en äppelpaj så jag är lite kluven. Det har ju flyttat in ett litet äppelträd hos oss så det kanske blir fler. Oj vilket långt inlägg det blev men det är svårt att låta bli det snurrar av så många ideer och vill ha växter. Ha en fortsatt trevlig måndags eftermiddag och kväll.


1 kommentar:

  1. Lycko dig som har en trädgård att påta i. Själv får jag nöja mig med balkongen. Är i och för sig inte så ledsen över det, för jag tror aldrig att min dåliga rygg skulle klara av det arbete som krävs då man har trädgård. Roligt att få se hur mycket det är som händer nu när snön försvinner. Härliga bilder!
    Ha de gott!
    /Maria

    SvaraRadera