måndag 26 mars 2012

Trädgårdsfix & gofika.....



Hej !

Idag har vi haft en underbart väder, jag har passat på att rensa lite i trädgården. Trädgårdslandet har rensats, fått lite ny jord. Kryddväxterna är omplanterade i kruka så nu står gräslök, salvia, mynta i krukor. Liguster häcken har fått sig en liten rensning, så ny jord. Har sett att pionbladen börjar komma upp, i år så hoppas jag att dom blommar det gjorde dom inte i fjol. 

Krattat gräsmattan fri från vitmöglet, riset är nerklippt, syrenhäcken har fått sig en liten genomgång. Efter en halvdags slit i trädgården är det skönt att sträcka på ryggen lite, räta ut sig i en stol med solen lysandes i ansiktet och njuta av en stunds  fikastund. Det var länge sen nu jag lade upp något recept men idag bjuder jag på jordgubbsgrottor. Enkla små söta kakor som går att variera i det oändliga bara fantasin som sätter gränser. Av detta receptet får du ut ca 30 st sen är det bara att njuta en stund i solen med nybakat

200 g rumsvarmt  smör
1 dl socker
5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Blanda alla de torra ingredienserna, rör i det rumsvarma smöret. Knåda degen så den blir slät & hård, lägg den i kylen i 30 min.  Mjöla händerna lite och nyp av lite av degen och forma till små bollar som du lägger i formar.

Gör ett hål i varje grotta som du fyller med sylt, grädda i 175 grader och 10-15 min. 

Sylten går att variera i det oändliga, jordgubbssylt, hallonsylt , drottningsylt , blåbärssylt eller en gammal klassiker  äpplemos. 

Fortsatt trevlig måndag önskar jag er alla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar