torsdag 3 mars 2011

Borgholms fyr..............

I dag har vi haft ett kanonväder me dsol och +3 grader, det bara spritter i kroppen. Efter att ha avklarat alla dagens måsten så tog jag med mig kamera och Leo till slottsskogen för att bege mig till Borgholms fyr. Det är väldigt vackert och vyerna är enorma men jag har inte hittat så mycket historia om just fyren mer än¨personer som ahr bott där inte så mycket om själva fyren.

För att komma dit så får man gå en bit in i slottsksogen men sen så tar man av p åen stig och följe rden 250 m , allt är numera skyltat så det går inte att missa =). All historia jag hittat om fyren är att Borgholms fyrhus med torn byggdes år 1865, senare så flyttades fyrhuset på en pråm till Revsudda, Småland och år 1904 så byggdes en järnfy rpå en kalkstenssockel, där det gamla fyrhuset har stått.
Borgolms fyr

Jag passade på att fota en del, jag tänker bege mig dit till vår & sommar igen men då utan hund för det är ett område som är huggorms känt. När man går mot fyren så är det som en liten väg lite upphöjd, så kommer man fram till en liten glänta med grind och staket....


Väl ståendes vid fyren och blickarna dras mot horisonten så är det milslångt hav och en maffig vy som möter en. Vad det är för sten som ligger där ute är jag osäker om men jag tyckte formen var lite cool. Det är en vacker plats med en enorm frihetskänsla och hjärtat slår ett litet extra slag för det vackra Öland, tonerna till Ulf Lundells "öppna landskap" rullar i huvudet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar