måndag 15 oktober 2012

vintervila............

I lördags så plockade jag in alla sommarens pelargoner och sommarblommor. Svärfar älskade pelargoner och helst i starka klara färger och i år hade han siktat in sig på blodrött. Är nog väldigt nostalgisk av mig får jag nog erkänna för i år har jag gjort något jag aldrig brukar göra spara sommar blommorna jag kastar när jag tycker dom ser för ledsna ut och inskaffar nytt till nästa säsong men som sagt i år är första gången jag ger mig på att övervintra  svärfars petunior, million bells är väl små petunieliknande blommor övervintras svalt och ljust om jag inte läst till mig fel- De rosa afrikanska margueriterna som ännu blommar och knoppar sig villigt fortfarande jag bara hoppas att jag klarar dom med övervintringen så jag kan plantera ut dom igen till nästa säsong. 





Hos pappa så växer det en gammal ros den står igentligen inne hos grannen och är en buskros som villigt låter sina grenar hänga över in till pappa. Den blommar i svagt rosa och doftar så gott med en ton av citron och "mormors" parfym. Har inget namn på den men ack så gärna jag vill veta. Grannen har lovat att jag får ta ett skott på den om jag vill, jösses vad jag vill ha den rosen men jag vet ju inte vad det är för sort och jag vet inte om det bara är att ta ett rotskott elr hur jag ska göra men varje gång jag har varit hos pappa i sommar så har jag girigt doftat på den och kastat trånande blickar på den. 


Jag får nog helt enkelt kanske ta med mig fotot på rosen till blomsterhandeln elr det bästa av allt hade nog varit att ta med mig en blomma in och frågat om dom vet vad det är för sort då kan jag ju även passa på att fråga om pappas buske de tär en schersmin med dubbla vita blommor och doftar helt underbart men jag e inte på det kalra med vad för sorts schersmin det är men det är bara att gräva upp mig ett skott har pappa lovat :)


Idag är ett riktigt tråkväder det ösregnar så idag har vi tänt i kaminen och njuter av brasvärmen och de sprakande lågorna. Hade igentligen velat fixa i trädgården klart höstbestyren i trädgården men inte idag. Rensade jordgubbslandet häromdagen och flyttade  dom 3 stora ruggarna med smultron till halvmånerabatten så nu står där 5 små plantor istället och till nästa säsong ger dom förhoppningsvis lika mycket bär som i år. 

Ska en sväng till en kollega på en stunds fika och det kan jag göra med gott samvete i ösregnet.  Ha en fortsatt trevlig måndag. 

1 kommentar:

  1. Så fint av dig att spara din svärfars blommor. Jag hoppas så att dom kommer att överleva. Har själv aldrig prövat med Million Bells men däremot tror jag att afrikansk marguerite inte ska vara omöjlig att övervintra. Håll koll bara så att du inte får löss på dom. Det är oftast det som brukar vara problemet.

    Vilken underbart vacker ros, hoppas du kan få den identifierad och att den kommer att ta sig fint och blomma och dofta hos dig.

    Önskar dig en fin avslutning på veckan och en skön helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera