onsdag 13 juni 2012

Solliden


För en vecka sen kom min lillasyster ner med sin stora tjej på 3 år, vi passade på en av dagarna att "turista" , vi tog några timmar i parken på Solliden. Det ligger helt ljuvligt och jag kan förstå varför kungafamiljen håller så varmt av Öland och deras sommarställe. Parken är helt underbar och alldeles fylld med härlig blomsterprakt.



Det maffiga slottet i en Italien inspirerad byggstil, det ligger i en liten sänka i en dunge .



Vid entren stod denna lilla skönhet, är inte helt hundra på sort kan det vara en kamelia elr ???, hur som så är den vacker i alla fall. 


Vid engelska parken har dom fuschiabågarna, dom blommade i dinglande klasar och det är svårt att se sig mätt på dom vackra skönheterna, här är en sort utav alla, kanske kan deet vara "swingtime" men jag låter det vara osagt. 
Alla vackra stayer som står lite här och var runt i parken, det fanns så mycket att fota så systers kamera tog slut och jag fick ta vid, fota åt henne, det gjorde att jag såg parken i ett helt annat ljus, jag kom därifrån med 400 bilder :P, så detta är bara ett litet axplock, vi gick därifrån med trötta fötter, uppfyllda sinnen och vi hade verkligen turistat, uppvuxna på ön och allt men man blir lite hemmablind, jag kommer återkomma till slottet kanske rentav lite senare i sommar, då allt hunnit komma igång för det är verkligen vackert, jag är tacksam att få den möjligheten att strosa runt i parken och bara njuta. 

4 kommentarer:

  1. Du tror inte att det var en Nerium, den första bilden?

    SvaraRadera
  2. Ofta blir man hemma blind på sin närmiljö :).
    Har du varit på Sofiero slott i Helsingborg? Här är också en underbar park som är känd för sina rhodondendron buskar.Väl värt ett besök under semestern.

    SvaraRadera
  3. Det är fint på Solliden, har varit där ett par gånger. Och visst är det en Nerium, skönheten som du undrar över :)En vacker växt, den kan du ha i ditt uterum.
    Passar också på att önska dig en Glad Midsommar!

    SvaraRadera
  4. Solliden är verkligen värt ett besök. Vilken härligt solig dag ni verkar haft. Och visst är blomman du undrar över en nerium (som redan Margit och Ulla skrivit). Jag har en som är ca 1 meter hög som jag övervintrar i mitt uterum. Den blommar rikligt hela sommaren och är jättefin. Just nu står den ute och är lite nedslagen för det vräker ner regn. Men den brukar klara av det, den är tålig.

    Önskar dig en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera