torsdag 15 december 2011

Julpyssel....

Nu ruschar det verkligen till jul, igår passade jag på att göra lite julgodis, wienernougat och riscrisp och tom egengjorda chokladpraliner :)


Wienernougat






150 g mörk choklad
250 g nougat
100 g flagad mandel


Rosta mandeln gyllene i en inte allför het panna, ställ åt sidan.  Skär nougat och den mörka chokladen i mindre bitar, smält över vattenbad. När allt smält blanda ner den rostade mandel försiktigt så mandeln inte går sönder.

Häll upp massan i en form typ brödform som är klädd med ett bakplåtspapper, ställ att svalna ordentligt, skär den sen i mindre bitar ca 36-40 bitar får man ut. Gott till kaffet eller till julens gottebord.

När vi ändå är inne på godis, sötsaker så kunde jag inte låta bli en av Lindts chokladkakor, jag är inget större fan av den mörka chokladen fransk nougat går bra men sen är det lite stopp men denna hade en jordgubbskräm, en mörk chokladmousse så nyfikenheten tog över, jadå den funkar till kaffet, även till den stora tekoppen. Jordgubbskrämen är lte syrlig, så smakerna gifter sig fint, bara 1-2 rutor behövs sen är man nöjd.



I år kommer tomten x-tra tidigt medans jag pysslat , kört dammsugerace så har vi fått en fin liten trälåda med najadlax, 2 sillsorter, så en vällagrad ost , tack kära granne :), sen kom ett blomsterbud, med en vacker julgrup men där gäckar nyfikenheten fortfarande för det fanns ingen avsändare men den står så fint på allrumsbordet, lyser upp :) vem den än kommer ifrån så ett jättetack , med det så önskar jag er en trevlig torsdagskväll





KRAMAR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar