måndag 12 december 2011

Härlig saffranskaka

Haft en av småsystrarna på besök, en liten fika stund. Så jag passade på att veva ihop en härlig saffranskaka såhär i adventstider. 3:e advent har passerat, nu rushar det mot jul :)

Jag bjuder på receptet på denna ljuvliga kaka, så håll till godo, pröva gärna den gör dig inte besviken jag lovar :)

3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
0,5 g saffran ( 1 kuvert)
kokos till formen

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Smält smöret, låt svalna lite. Koka upp mjölken tillsammans med saffranet smaken från saffranet kommer fram bättre då, blanda saffransmjölken med det smälta smöret, blanda ihop med äggsmeten.

Blanda ihop, mjöl, bakpulver, salt och vänd ner i smeten. Smörj och bröa en form med kokos, häll på smeten. Grädda mitt i ugnen ca 25-30 min i 175 grader. Låt kakan svalna något och stjälp upp den på ett fat och pudra över lite florsocker.

Avnjut med en stor kopp te eller kaffe, vill du så servera en klick lättvispad grädde till .



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar